De meest voorkomende vragen in de zoektocht naar een buscamper vind je op deze pagina. Staat jouw vraag er niet bij? Stuur dan gerust eens een bericht!

  • Hier vind je het stappenplan dat we meestal doorlopen met een klant.

  • Vaak vindt het zoeken van een bestelbus en het bespreken van de inrichting tegelijkertijd plaats. Maar het komt ook voor dat klanten al een bus gekocht hebben en vervolgens een offerte wensen.

    Er zijn verschillende mogelijkheden. Wij kunnen je in ieder geval goed adviseren over het type bus dat goed bij jouw wensen past. Het kan ook zijn dat de plannen voor het interieur al helemaal compleet zijn en je op basis daarvan een bus gaat zoeken.

    Uiteindelijk zal het moment van de aanschaf van jouw bus bepalen wanneer we je bus kunnen gaan inplannen voor de inbouw.

  • Het vinden van een geschikte bus kan best een uitdaging zijn. Graag geven we je advies en tips waar je op moet letten als het gaat om het toekomstige campergedeelte van jouw bus. Als het gaat om de technische staat van de bus bestaan er verschillende bedrijven die voor bedragen zo tussen de 100 en 250 euro een uitgebreide aankoopkeuring aanbieden. Een onafhankelijke expert komt naar de garage waar jouw bus te koop staat, of jij rijdt de bus naar een onafhankelijke garage waar een ervaren monteur de auto op 1001 aspecten beoordeelt en een rapport opstelt. Met zo’n onafhankelijke en ervaren expert is het ook voor een leek op technisch gebied prima te doen om zelf een bus aan te schaffen!

    Lees hier meer over het vinden van een geschikte bestelbus.

  • Lees hier meer over het vinden van een geschikte bestelbus.

  • Nieuw Loof is ontstaan uit de gedachte dat op reis gaan met jouw eigen camperbus veel laagdrempeliger kan dan nu vaak het geval is. De meeste camperbouwers richten zich op het bouwen van volledige maatwerk campers met de meest luxe materialen en opties. Zij leveren fantastisch werk waar, begrijpelijkerwijs, ook een fantastisch prijskaartje tegenover staat.
    Wij kunnen onze camperinterieurs betaalbaar houden door specifieke keuzes te maken in de materialen die we gebruiken, de apparatuur die we inbouwen en de schaal waarop we werken en al deze ‘ingrediënten’ voor een camper inkopen. Dit betekent niet dat we bezuinigen op kwaliteit; de materialen die we gebruiken zijn duurzaam en degelijk.

    Vanaf ongeveer 20.000 euro inclusief BTW kunnen we een volledige inbouw verzorgen. Een off-grid camperinterieur begint vanaf ongeveer 23.000 euro (deze prijzen zijn inclusief BTW en de keuring tot camper).

  • Veel mensen denken bij een camperbus(je) aan een bus met een hefdak. Wij bouwen echter voornamelijk bussen zonder hefdak omdat:

    - een bus met stahoogte veel meer ruimte biedt
    - een bus met stahoogte je (meestal) de mogelijkheid tot een breedtebed biedt en daardoor een efficiënt gebruik van je toch al beperkte ruimte
    - je nauwelijks brandstof bespaart met een hefdak
    - een hefdak duur is en zorgvuldig gebruik en onderhoud nodig heeft
    - alle warmte in de bus via het hefdak je bus weer verlaat

    Dit wil niet zeggen dat wij geen bussen met hefdaken inrichten maar we wijzen onze klanten er wel graag op dat de keuze voor een hefdak boven een bus met stahoogte slechts voor een kleine groep mensen echt nut heeft (bijvoorbeeld mensen die hun bus in een garage moeten parkeren of mensen die 4 slaapplaatsen nodig hebben).

  • Voor een antwoord op de vraag wanneer we met jouw bus aan de slag zouden kunnen, kun je het beste even contact opnemen.

  • Ja en Nee. In oudere bussen (die voor juli 2012 in gebruik zijn genomen in Nederland), kunnen wij extra zitplaatsen in de bus plaatsen. Deze zitplaatsen komen zijdelings in de bus en hier mogen geen gordels worden toegepast.

    Wil je goedgekeurde zitplaatsen met gordels dan verwijzen we je graag eerst door naar 1 van de vele installateurs van deze stoelen. Zij plaatsen de stoelen en wij kunnen vervolgens aan de slag met de inbouw!

  • Niets moet! Maar zeer waarschijnlijk wil je gebruik maken van het voordelige wegenbelastingtarief voor campers en dan zul je jouw bus moeten laten keuren tot ‘kampeerauto’. Deze keuring verzorgen wij voor je (tenzij anders afgesproken).
    Na deze keuring volgt het proces van de BPM-aangifte, het betalen van deze belasting en het aanvragen van een nieuw kenteken. Hierover kunnen we veel pagina’s volschrijven, maar waar het op neer komt is dat jouw bus van een bedrijfsauto nu een personenauto wordt. Om die reden wil de Belastingdienst dat je belasting betaalt. Deze belasting wordt berekend op basis van de leeftijd van jouw bus. Hoe ouder jouw bus hoe minder belasting. Graag geven we je hierover advies. Ook kunnen wij de aangifte en de aanvraag van het nieuwe kenteken voor onze rekening nemen.

  • Alles wat ooit in een huis is geïnstalleerd is ook al ooit door iemand in een busje geplaatst. Omdat onze focus ligt op een betaalbare buscamper ben je met echt bijzondere verzoeken bij ons wellicht niet aan het juiste adres. Maar vanzelfsprekend staat vragen vrij. We installeren geen complete binnendouche of een houtgestookte kachel, maar een hondenbench voor je herder of een extra bedje voor jouw baby/kind/tiener is geen probleem!

  • Gemiddeld staat een bus 5 weken bij ons. De bouw zelf neemt over het algemeen iets minder tijd in beslag. Daarnaast plannen we met jou een datum in voor de keuring van je bus tot camper bij de RDW. Zij hebben het meestal druk waardoor je vaak pas enkele weken later terecht kunt. Hier houden wij uiteraard rekening mee.

  • Normaal gesproken verzorgen wij in ieder geval de keuring bij de RDW. Je bus is dan officieel een kampeerauto. Daarna volgt de BPM-aangifte en het aanvragen van een nieuw kenteken en het bijzondere tarief voor de wegenbelasting. Vanzelfsprekend leggen we je graag uit hoe dit allemaal in zijn werk gaat.